top of page
  • WIE KAN EEN WERKVERGUNNING AANVRAGEN? WIE KAN EEN WERKVERGUNNING AANVRAGEN?
    Vreemdelingen die legaal in een bedrijf in Turkije willen werken, dienen een werkvergunning aan te vragen. Er worden sancties opgelegd aan buitenlanders en bedrijven die werken zonder tewerkstellingsvergunning.
  • WANNEER KAN IK MIJN WERKKAART ONTVANGEN NA BEVESTIGING VAN MIJN AANVRAAG?
    Nadat uw aanvraag is goedgekeurd, wordt uw tewerkstellingskaart 1 week later verzonden naar het bedrijf waar u gaat werken.
  • WIE MOET EEN VERBLIJFSVERGUNNING AANVRAGEN?
    Wij vragen een verblijfsvergunning aan voor buitenlanders die visumvrij in Turkije zijn, langer willen blijven en in Turkije willen werken.
  • WAT ZIJN DE SOORTEN VERBLIJFSVERGUNNING?
    Afhankelijk van het doel van uw verblijf in Turkije kunnen wij een verblijfsvergunning aanvragen. Deze typen verblijfsvergunningen zijn als volgt: - verblijfsvergunning voor korte duur - Verblijfsvergunning gezin - Verblijfsvergunning voor studenten - Vergunning voor langdurig verblijf - Humanitaire verblijfsvergunning
  • VERVANGT EEN WERKVERGUNNING EEN VERBLIJFSVERGUNNING?
    Buitenlanders met een werkvergunning hebben een verblijf in Turkije voor de duur van hun werkvergunning.
  • HOE KRIJG JE EEN WERKCERTIFICAAT (Ä°ÅžGÃœM)?
    Goedkeuringsprocedures voor personeelscontroledocumenten worden uitgevoerd door het TR -ministerie van Arbeid en Sociale Zekerheid. Na autorisatieprocedures; - MSDS - Factuurvertaling Er wordt een systematische aanvraag gedaan met de documenten en na goedkeuring van de aanvraag wordt het invoerproces voltooid door goedkeuring te verkrijgen.
  • WAT IS EEN IMEI-NUMMER? HOE KAN IK HET IMEI-NUMMER VAN HET APPARAAT KENNEN?
    Het IMEI-nummer is het 15-cijferige internationale elektronische identificatienummer voor elektronische apparaten. Het IMEI-nummer kan worden geleerd door *#06# te kiezen in het zoekgedeelte van uw apparaat.
  • HOE KAN IK MIJN APPARAAT OPENEN MET GEWIJZIGDE IMEI?
    Voor de betreffende transactie dient u eerst contact op te nemen met het bedrijf waar u het apparaat heeft gekocht door middel van een aanvraag met uw T.R.-ID-nummer of vreemdelingen-ID-nummer. Als het apparaat via import is gekocht, moet de importeur of de fabrikant worden geraadpleegd.
  • WAT IS EEN IMEI REGISTRATIE AANVRAAG? HOE WORDT HET UITGEVOERD?
    Er zijn 2 methoden voor IMEI-registratietoepassing en dit kan worden gedaan voor individuele en geïmporteerde apparaten.Registratiemethode met individuele aanvraag: Registratie van mobiele telefoons die met een paspoort vanuit het buitenland naar Turkije zijn gebracht, de registratie controleren via het e-Government-systeem, en als ze het recht hebben om te registreren, kunnen ze zich registreren met de nodige informatie van de persoon die het land binnenkomt en de vergoeding betaaltRegistratiemethode door import: Nadat de douaneprocedures van de geïmporteerde apparaten zijn voltooid, wordt een IMEI-registratieaanvraag ingediend bij de Information Technologies Authority met de geregistreerde douanedocumenten. Het hele proces wordt door ons gevolgd en IMEI-nummers worden geactiveerd en beschikbaar gesteld voor gebruik.
  • HOE LANG WORDEN APPARATEN DIE UIT HET BUITENLAND WORDEN GEBRACHT IN TURKIJE GEBRUIKT ZONDER REGISTRATIE?
    De registratieperiode van apparaten die uit het buitenland worden meegenomen, is 120 dagen. Als deze periode is verstreken, zijn de apparaten die in de niet-geregistreerde status vallen, afgesloten voor communicatie.
  • WAT IS EEN TPS-BTK CONFORMITEITSVERKLARING? WAARVOOR WORDT HET GEBRUIKT?
    De registratieperiode van apparaten die uit het buitenland worden meegenomen, is 120 dagen. Als deze periode is verstreken, zijn de apparaten die in de niet-geregistreerde status vallen, afgesloten voor communicatie. Om ervoor te zorgen dat de IMEI-nummers van de geïmporteerde apparaten worden geregistreerd en gebruikt in Turkije, moet de conformiteit van de IMEI-nummers in het kader van het Ministerie van Handel en de BTK-wetgeving worden verkregen.
  • WAT IS TAREKS? HOE KRIJG JE HET TAREKS-CERTIFICAAT VAN OVEREENSTEMMING?
    Tareks is een platform dat de mogelijkheid biedt om op risico gebaseerde inspecties uit te voeren voor elk product dat wordt geïmporteerd en geëxporteerd om zowel onze consumenten als onze producenten te beschermen op het gebied van veiligheid en naleving van normen. Een elektronische handtekening wordt ingevoerd in het op risico gebaseerde controlesysteem in Buitenlandse Handel van het Ministerie van Handel van de Republiek Turkije. Als gevolg van de correcte en volledige invoer van de in te voeren productinformatie in het systeem en de aanvraag, wordt het dossier voorgelegd aan de deskundige goedkeuring en wordt naleving verkregen.
  • WELKE PRODUCTEN DEKT TAREKS?
    Het omvat producten die onderworpen zijn aan kwaliteitscontrole bij export en import, zoals bouwmaterialen, camera's, camera's voor mobiele telefoons, opladers, batterijen, elektrische apparatuur, radio- en telecommunicatie-eindapparatuur, batterijen en accu's die bij import onderworpen zijn aan productveiligheidscontrole.
  • WELKE INFORMATIE STAAT IN DE GEBRUIKERSHANDLEIDING?
    Het bevat informatie over hoe de consument het product zal gebruiken, de installatie, technische specificaties en andere details. Gebruikershandleidingen moeten voldoen aan de huidige gepubliceerde wetgeving.
  • WAAR EEN KLACHT VAN EEN CONSUMENT AANVRAGEN?
    Door via CIMER(presidentieel communicatiecentrum)het ministerie te selecteren waarmee het product waarop de klacht betrekking heeft, is aangesloten, kan de aanvraag voor informatie over de klacht via dit portaal worden ingediend. Bij geschillen tot 30.000 TL kan een aanvraag worden ingediend bij de consumentenarbitragecommissies. De genoemde limiet werd verhoogd tot 30.000 TL in 2022. Bij geschillen van meer dan 30.000 TL kan een aanvraag bij de rechtbank worden ingediend via het juridische kanaal.
  • WAT IS UTS (productvolgsysteem)?
    Het is een systeem dat wordt gebruikt om de productie, het in de handel brengen en het volgen van producten van alle vervaardigde of geïmporteerde medische hulpmiddelen, cosmetica en biociden te waarborgen. Het productvolgsysteem wordt uitgevoerd door het MINISTERIE VAN GEZONDHEID, het Turkse Agentschap voor Farmaceutische Producten en Medische Hulpmiddelen.
  • WAT IS EEN KENNISGEVING VAN EEN COSMETISCH PRODUCT? WELKE BEDIENING WORDT BIJWONEN?
    Conform de Cosmeticaverordening is het aanleveren van de productinformatie en verpakking visueel aan de instelling voordat de cosmetische producten op de markt worden gebracht. Het relevante proces valt onder de reikwijdte van het ministerie van Volksgezondheid.
  • WIE MOET EEN COSMETISCHE PRODUCTMELDING DOEN?
    Fabrikanten van gefabriceerde producten en importeurs van geïmporteerde producten moeten cosmetische productverklaringen afleggen.
  • WAT IS LICENTIE VOOR BIOCIDALE PRODUCTEN? WAAR TE KOPEN?
    Conform de Biocidenverordening is dit het document dat nodig is om het product op de markt te kunnen brengen na beoordeling van het biocide en de bij het product behorende documenten door de betreffende instelling. De vergunning voor biociden wordt afgegeven door het ministerie van Volksgezondheid.
  • WAT ZIJN DE PROCEDURE DIE MOET WORDEN GEVOLGD VOOR DRUGSVERGUNNING?
    De basisstappen met betrekking tot het onderzoek, de ontwikkeling, de registratie en het in de handel brengen van een geneesmiddel voor menselijk gebruik worden hieronder puntsgewijs opgesomd: R & D-onderzoeken Preklinische onderzoeken Klinische studies (fasestudies) Licentieaanvraag en licentieproces
  • HOEVEEL DAGEN IS DE GENEESMIDDELENLICENTIEPERIODE?
    De vergunningstermijn na de door de betreffende instelling van het Ministerie uit te voeren voorlopige beoordeling bedraagt 210 dagen.
  • WAT IS EEN MSDS DOCUMENT? HOE VOOR TE BEREIDEN?
    Het is een technisch document dat u zal helpen gedetailleerde en gedetailleerde informatie over een product te krijgen. GBF-MSDS is een document dat wordt uitgegeven om chemicaliën op de werkplek te beheersen met betrekking tot een stof of mengsel. Het verwijst naar het document met gedetailleerde informatie over de eigenschappen van schadelijke stoffen en mengsels en de veiligheidsmaatregelen die moeten worden genomen op basis van de gevarenkenmerken op de werkplekken, om de menselijke gezondheid en het milieu te beschermen tegen de negatieve effecten van schadelijke stoffen en mengsels
  • WIE MOET MSDS BEREIDEN?
    Het MSDS-voorbereidingsproces is een zeer gedetailleerd proces dat technische kennis en wettelijke vereisten vereist. Daarom kunnen alleen getrainde gecertificeerde experts de veiligheidsinformatiebladen opstellen.
  • HOE KAN IK AANVULLENDE VOEDSELGOEDKEURING KRIJGEN?
    Om aanvullende goedkeuring voor levensmiddelen te verkrijgen, moet een aanvraag worden ingediend bij de provinciale directoraten Land- en bosbouw door het aanvraagdossier met de relevante documenten op te stellen, zoals vereist door de instructies.
  • HOE WORDEN INVOERPROCEDURES VOOR INGEVOERDE AANVULLENDE LEVENSMIDDELEN UITGEVOERD?
    Importtransacties voor geïmporteerde voedingssupplementen worden uitgevoerd door de importbedrijven in het systeem te registreren en vervolgens de informatie en documenten van het product aan de instelling te verstrekken.
  • WAT IS TSE HYB (SERVICEKWALIFICATIECERTIFICAAT)?
    Technische dienstverlening aan consumenten; Het is het document dat aan de geautoriseerde service-instellingen wordt gegeven en waaruit blijkt dat het voldoet aan de voorwaarden die zijn vastgesteld door het Turkish Standards Institute, de inspecties en controles heeft doorstaan en de vereiste servicekwaliteit heeft.
  • WELKE DOCUMENTEN ZIJN VEREIST OM EEN SERVICEKWALIFICATIECERTIFICAAT TE KRIJGEN?
    Om een servicebekwaamheidscertificaat voor een organisatie te verkrijgen, moet er een serviceruimte zijn waar productreparatie en -onderhoud wordt uitgevoerd, een ontvangstruimte waar consumenten worden ontvangen en een ruimte die toebehoort aan het administratief personeel van de service. De gevraagde documenten voor het Service Kwalificatiecertificaat verschillen per productgroep die gerepareerd en onderhouden moet worden.
  • WAT IS DE GELDIGHEIDSPERIODE VAN HET SERVICEKWALIFICATIECERTIFICAAT VOOR GEAUTORISEERDE TECHNISCHE DIENSTEN?
    De geldigheidsduur van TSE-servicekwalificatiecertificaten die zijn uitgegeven door het Turkse normalisatie-instituut (TSE) voor geautoriseerde services is 1 jaar. Elk jaar is een verlenging van de geldigheid van het document (visum) vereist.
  • WAT IS HET KWALIFICATIECERTIFICAAT VOOR AFTER SALES SERVICE (SSHYB)? HOE KRIJG JE SSHYB?
    Het is het document dat wordt afgegeven in het kader van de officiële aanvraag die bij het Ministerie van Handel is ingediend na de oprichting van TSE-gecertificeerde technische diensten in het aantal dat is bepaald in de aftersalesserviceregeling van het Ministerie van Handel voor producten die zijn geïmporteerd of geproduceerd in Turkije.
  • HOE LANG IS DE GELDIGHEIDSPERIODE VAN HET KWALIFICATIECERTIFICAAT VAN DE KLANTENSERVICE (SSHYB)?
    De geldigheidsduur van het kwalificatiecertificaat voor klantenservice dat is verkregen van het ministerie van handel is 2 jaar. De duur van de overeenkomst met de TSE-gecertificeerde technische dienst die bij dit document is gevoegd, bedraagt echter 1 jaar. In dit kader moeten geautoriseerde serviceovereenkomsten tussen de technische dienst en uw bedrijf jaarlijks worden verlengd en ingediend bij het Ministerie van Handel.
  • WAT IS EEN TYPEGOEDKEURINGSVRIJSTELLING?
    Verwijst naar de conformiteitsverklaring die is ontvangen voor voertuigen die een bepaald snelheidstarief niet overschrijden door een aanvraag in te dienen bij het Turkse Normalisatie-instituut.
  • WAT IS COKEY-CODE? HOE KRIJG IK EEN COKEY ID (NUMMER)?
    Het Cokey ID-nummer is een informatie waarmee importeurs/fabrikanten kunnen worden geïdentificeerd op het portaal van het Ministerie van Handel en kwalificeert het identificatienummer van het bedrijf. In het kader van een officiële aanvraag bij het ministerie van Handel wordt het genoemde jockeynummer toegekend.
  • HOE LANG ZIJN DE GEKAP-AANGIFTEN EN BETALINGSTERMIJNEN?
    GEKAP-aangiften en -betalingen worden 4 keer per jaar gedaan. Aangifte en betalingstermijnen: Semester 1: januari, februari, maart Semester 2: april, mei, juni Semester 3: juli, augustus, september Semester 4: oktober, november, december Voor het indienen van een volledige GEKAP-verklaring conform de wetgeving; Het is noodzakelijk om maandelijkse berekeningen te maken voor import- en productieactiviteiten.
  • WAT ZIJN DE BIJLAGE NUMMER 1 PRODUCTEN DIE GEDEKT WORDEN DOOR GEKAP?
    Enkele van de genummerde producten in bijlage1 zijn: Koelers / airconditioners, Grote witte goederen, Televisie en beeldschermen, Consumentenapparatuur met IT en telecommunicatie Verlichtingsapparatuur, Kleine huishoudelijke apparaten, elektrische en elektronische apparaten, enz. Batterijen en Accumulatoren Banden. Verpakking zoals Document, Karton, Plastiek, Hout, enz. Plantaardige oliën, minerale oliën enz. Medicatie Bijlage-1 genummerde producten binnen de reikwijdte van GEKAP zijn niet beperkt tot deze lijst. Er wordt gecontroleerd of de producten zijn opgenomen in de scope op basis van hun kenmerken, definities en GTIP-nummers.
  • WAT IS EEN MERKREGISTRATIECERTIFICAAT?
    Het is de wettelijke garantie van uw merklogo. Het merk is geregistreerd en kan niet door anderen worden gebruikt.
  • WAAR KAN IK EEN MERKREGISTRATIECERTIFICAAT KRIJGEN?
    Handelsmerk-octrooicertificaat wordt afgegeven door het Turkse octrooi- en merkenbureau via handelsmerkadvocaten.
  • HOEVEEL JAAR IS DE BESCHERMINGSPERIODE VAN GEREGISTREERDE MERKEN?
    De beschermingstermijn van het gedeponeerde merk bedraagt 10 jaar.
  • KAN DE REGISTRATIEPERIODE VAN HET MERK WORDEN VERLENGD?
    Merkregistratie moet elke 10 jaar worden vernieuwd. Als het niet wordt vernieuwd, verliest u uw merkregistratie.
  • WAAR MOET REKENING MEE WORDEN GEHOUDEN BIJ HET MAKEN VAN EEN MERK?
    Een aanvraag moet worden gedaan door een deskundige advocaat.
  • WAT IS APOSTEL HOE TE KRIJGEN? HOE LANG DUURT DE GOEDKEURING?
    "De plaats waar de apostilleaantekening zal worden aangebracht wordt per land bepaald op eigen initiatief en kan dus per land verschillen. In Turkije daarentegen verschilt de bevoegde autoriteit in administratieve en gerechtelijke documenten." Apostille is een documentgoedkeuringssysteem dat de authenticiteit van een document en het legale gebruik ervan in een ander land garandeert. Het door de apostille goed te keuren document wordt goedgekeurd door de notaris waar het vertaalbureau of de vertaler is gevestigd. Deze vertaling, die is goedgekeurd door de notaris van het Gouvernement/Districtgouvernement, wordt naar het gouverneurskantoor in de provincies en naar het districtsgouverneurschap (in de provincie en het arrondissement waar de notaris is gevestigd) gebracht en gewaarmerkt.
  • WAT IS INCENTIVE CERTIFICAAT VOOR INVESTERINGEN? WAAR KAN IK EEN INVESTMENT INCENTIVE CERTIFICAAT AANVRAGEN?
    Investeringsbonuscertificaat is een document dat de karakteristieke waarden van de investering bevat en de mogelijkheid biedt om te profiteren van de daarop geregistreerde ondersteuningselementen als de investering wordt gedaan in overeenstemming met deze waarden en de vastgestelde voorwaarden. De aankoop van een investeringsbonuscertificaat is onderworpen aan de procedures van het ministerie van Industrie en Technologie.
  • WAT ZIJN ISO-CERTIFICATEN?
    In elke norm die is gepubliceerd door de internationale normalisatieorganisatie ISO, wordt deze verkregen als gevolg van het voldoen aan de vereiste voorwaarden. Het ISO-certificaat is een certificaat dat bedrijfsbeleidsprocessen documenteert en de kans op concurrentie in binnen- en buitenland vergroot. De meest ontvangen ISO-certificaten zijn als volgt; ISO 27001, ISO 9001, ISO 14001 enz.
  • VOOR WELKE PRODUCTEN WORDT TRT BANDROL INGENOMEN?
    Het wordt ontvangen van radio, mobiele telefoon, televisie, video en gecombineerde apparaten die TRT-uitzendingen kunnen ontvangen. Alle bedrijven die deze apparaten importeren, zijn verplicht om de bandrolbelasting te betalen en bandrol op hun apparaten te plakken.
bottom of page